C. Dussarps, F. Dubergey, A. Lehmans, L. Gallon, and A. Abénia, La présence à distance dans les pratiques enseignantes : sentiment d'inclusion et persévérance dans les apprentissages à l'aide des robots de téléprésence -Colloque EMELCARA : Accompagnement, médiation et altérités : de l'inclusion prescrite à l'inclusion réelle -26-28 août, 2019.

J. L. Rinaudo, La téléprésence en formation, 2018.

D. Furnon, Usage d'un robot de téléprésence en tant que technologie inclusive: quels enjeux pour l'enseignement traditionnel? (Doctoral dissertation, 2018.

E. Coureau-falquerho, S. Simonian, and C. Perotin, High school telepresence Robot, 2017.

C. Develotte, Mise en place d'un dispositif d'étude de la téléprésence dans un séminaire doctoral: l'atelier exploratoire «Présences numériques, 2017.

L. Gallon, F. Dubergey, and M. Negui, telepresence robot : a numerical tool used by "Sapad" to make prevented student present, pp.157-171, 2017.

D. Furnon and F. Poyet, Telepresence Robot: Process of Appropriation through the Evolution of the Modalities of Presence, International Journal of Technology and Inclusive Education (IJTIE), vol.6, issue.1, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01835547

V. A. Newhart and J. S. Olson, My student is a robot: How schools manage telepresence experiences for students, CHI conference on human factors in computing systems, pp.342-347, 2017.

V. Newhart, M. Warschauer, and L. Sender, Virtual Inclusion via Telepresence Robots in the Classroom: An Exploratory Case Study, Int. Journal of Technologies in Learning, vol.23, issue.2, 2016.

, Robotique de téléprésence et persévérance GALLON Laurent-Françoise DUBERGEY

L. Gallon, A. Abénia, F. Dubergey, and M. Négui, Using a Telepresence Robot in an Educational Contex -15th Int'l Conf on Frontiers in Education: Computer Science and Computer Engineering (FECS 2019), 2019.

J. Weidlich and T. J. Bastiaens, Technology matters-The impact of transactional distance on satisfaction in online distance learning, Int. Review of Research in Open and Distributed Learning, vol.19, issue.3, 2018.

B. Gleason and C. Greenhow, Hybrid education: The potential of teaching and learning with robot-mediated communication, Online Learning Journal, vol.21, issue.4, 2017.

L. Gallon and A. Abénia, Pedagogical environments for telepresence robots, 4e Workshop pédagogique Réseaux & Télécoms, 2017.

J. Bell, W. Cain, A. Peterson, and C. Cheng, From 2D to Kubi to Doubles: Designs for student telepresence in synchronous hybrid classrooms, Int. Journal of Designs for Learning, vol.7, issue.3, 2016.