Une vie à se mentir : <i>The Life and Death of Harriett Frean</i> (1922) de May Sinclair - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Leaves Year : 2019

Une vie à se mentir : The Life and Death of Harriett Frean (1922) de May Sinclair

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Abstract

The Life and Death of Harriett Frean (1922) by May Sinclair is a stark, concise novel. The story of the heroine exemplifies the dreadful consequences that a certain kind of upbringing can have on a daughter who is so desperate to comply with her parents’ wishes that she always behaves as she is expected to behave, puts on an act, and shows to the world a false self (D. Winnicott) lacking spontaneity and authenticity. But the heroine is not an individual case; her behaviour mirrors the examples set in edifying novels extolling the misleading myth of the angel in the house to create inauthentic women and prop up Victorian patriarchal society. In such a context the plain style of this novel could well be the ethical answer May Sinclair came up with to undermine the omnipresence of falsity in Victorian society–a style which being purged of the characteristic marks of literature is as little false as possible, announces “the white writing” defined by R. Barthes and suggests the modernity of Sinclair.
Roman sombre et concis, The Life and Death of Harriett Frean (1922) de May Sinclair est à lire comme une variation sur les conséquences dévastatrices d’une éducation où l’enfant soucieux de correspondre au désir parental présente à la société un personnage mensonger qui ne respecte en rien son ressenti fondamental et qui pourrait s’apparenter à la notion de faux self théorisée par D. Winnicott. Le roman montre aussi comment la lecture de romans édifiants exaltant le mythe mensonger de l’ange au foyer participe à la fabrication d’êtres féminins non authentiques dont l’existence garantit le maintien de la société patriarcale. La dimension esthétique si particulière de ce roman pourrait alors être la réponse éthique de l’auteur à l’omniprésence du mensonge dans la société victorienne, comme s’il s’agissait de mettre au point une écriture qui puisse, en comparaison de la rhétorique fallacieuse des romans édifiants, se lire comme la moins mensongère possible : une écriture ascétique qui annonce par bien des aspects l’écriture blanche de Barthes et révèle le modernisme de Sinclair.
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Dates and versions

hal-02334423 , version 1 (26-10-2019)

Identifiers

  • HAL Id : hal-02334423 , version 1

Cite

Florence Marie. Une vie à se mentir : The Life and Death of Harriett Frean (1922) de May Sinclair. Leaves, 2019, Le Mensonge/Lying, 8. ⟨hal-02334423⟩

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