London at Work: Pilgrimage by Dorothy Richardson
Une œuvre de Londres : Pilgrimage de Dorothy Richardson
Abstract
London plays a predominant part in Pilgrimage by Dorothy Richardson, in particular in the four volumes under study in this article: The Tunnel (1919), Interim (1919), Deadlock (1921) and Revolving Lights (1923). We can study not only a concrete portrait of the town as it was at the time but also the way Miriam, the main protagonist, experiences the town and the metaphorical rendering of the social and symbolic roles this illimitable city plays in her life. London, however, is not present only in the descriptions and metaphors that can be found in the text or through onomastics. It can be felt vicariously, as it may have influenced the form and style of a modernist writing, one of the aims of which was to capture the flux and rhythm of this urban space.
Londres occupe une place prépondérante dans Pilgrimage de Dorothy Richardson et plus particulièrement dans les quatre volumes auxquels je m’intéresse dans cet article : The Tunnel (1919), Interim (1919), Deadlock (1921) et Revolving Lights (1923). Au-delà du portrait concret de la ville, c’est la relation vécue de Miriam, la principale protagoniste, avec Londres qui nous intéresse ainsi que le rendu métaphorique du rôle social et symbolique que joue cette métropole sans clôture dans son itinéraire. La ville toutefois ne vit pas seulement dans l’œuvre au travers des descriptions qui en sont faites ou de l’onomastique. Elle pourrait bien avoir influé sur le style et la forme d’une écriture moderniste cherchant à capter la modernité de cet espace urbain.