"Their Glances Met'': Looks and Desire in <i>The Mayor of Casterbridge</i> - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles The Hardy Review Year : 2017

"Their Glances Met'': Looks and Desire in The Mayor of Casterbridge

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Fabienne Gaspari

Abstract

Starting from J. Hillis Miller’s work on distance and desire as two of the “outlining threads” of Hardy’s work, this paper aims at exploring the emphasis on complex ways of seeing in The Mayor of Casterbridge and their connection with the theme of fascination. These ways of seeing range from the association between desire and the gaze, which shapes the feelings of the protagonists and organizes the intricate “dance of desire” in which they participate, to the “verbal-visual effects” (Bullen) that remind us of the influence of painting on Hardy’s writing. This study examines the role of the gaze and of the play on focalisation and pictorial effects in the expression of desire. It begins with first encounters and the way the visual exchanges that then take place generate fascination, before focusing on characters who watch from a distance and become readers of the manifestations of desire in the others’ looks and faces. The link between desire and the gaze is also found in the writing itself, through the presence of visual details that saturate the text and that may be envisaged as a manifestation of a desire for the visible. There is in The Mayor of Casterbridge an image-making process which the pictorial characteristics of the writing and the outstanding function of windows illustrate.
Prenant pour point de départ l’étude de J. Hillis Miller qui fait de la distance et du désir deux des fils conducteurs de l’œuvre de Hardy, cet article s’attache à explorer l’accent mis sur des modalités complexes du voir dans The Mayor of Casterbridge en lien avec le thème de la fascination. Ces modalités du voir vont de l’association entre le désir et le regard, qui façonne les sentiments des protagonistes et organise les circonvolutions de la danse du désir à laquelle ils participent, aux « verbal-visual effects » (Bullen) qui rappellent l’influence de la peinture sur l’écriture de Hardy. Cette analyse porte sur le rôle du regard et du jeu sur la focalisation et sur les effets picturaux dans l’expression du désir. Elle débute par les premières rencontres et la manière dont les échanges visuels qui ont alors lieu engendre la fascination, elle se concentre aussi sur les personnages qui observent à distance et deviennent les lecteurs des manifestations du désir sur le visage et dans le regard des autres. Le lien entre le désir et le regard est également exprimé dans l’écriture même, par la présence de détails visuels qui saturent le texte et qui peuvent être envisagés comme la manifestation d’un désir pour le visible. Il y a dans The Mayor of Casterbridge un processus de faire-image que les caractéristiques picturales de l’écriture et la fonction majeure des fenêtres illustrent.

Dates and versions

hal-02170637 , version 1 (02-07-2019)

Identifiers

Cite

Fabienne Gaspari. "Their Glances Met'': Looks and Desire in The Mayor of Casterbridge. The Hardy Review, 2017, 19 (2), pp.70-81. ⟨10.4000/fathom.817⟩. ⟨hal-02170637⟩

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