What are european union trade preferences worth for sub-saharan african and other developing countries?
Résumé
This study shows that EU preferences to developing countries were fairly
well utilised in 2001, especially in sub-Saharan Africa. For several
sub-Saharan African countries, the value of EU tariff preferences, even
without accounting for tariff rate quota rents, is worth a significant
proportion of their world exports. For non-African Least Developed
Countries, in contrast, we find that the EBA initiative was only
half-utilised approximately, although it is the only preferential regime
available to most of them. It is difficult to reach a firm conclusion since
2001 was the first year of enforcement of Everything But Arms (EBA), and
figures for 2002 show utilisation is on the rise, but rules of origin appear
to limit significantly the value of this scheme. This also likely explains
why the Generalised System of Preferences (GSP) scheme is significantly
under-utilised in the manufacturing sector, even when the receiving country
is not eligible to any other preferential regime.
Ce travail montre que les préférences commerciales accordées par l'Union
Européenne aux pays en développement étaient relativement bien utilisées en
2001 (dans le sens où les importations éligibles s'effectuaient pour la
plupart en demandant effectivement à bénéficier d'un régime préférentiel),
en particulier par les pays d'Afrique subsaharienne. Pour plusieurs des ces
pays, la valeur des préférences tarifaires européennes représentait une
proportion significative de leurs exportations mondiales, même sans tenir
compte des contingents tarifaires. Pour les pays les moins avancés non
africains, en revanche, l'initiative "Tous sauf les armes" n'étaient guère
utilisée que pour la moitié des exportations éligibles, alors qu'il s'agit
pour la plupart d'entre eux du seul régime préférentiel auquel ils ont
droit. Il est difficile d'en tirer une conclusion définitive, dans la mesure
où 2001 est l'année de mise en place de cette initiative et où les chiffres
pour 2002 montrent une progression de l'utilisation, mais les règles
d'origine paraissent avoir significativement limité la valeur de ce régime
préférentiel. Les règles d'origines expliquent probablement aussi que le
Système généralisé de préférences soit significativement sous-utilisé dans le
secteur manufacturier, même lorsque le pays bénéficiaire n'est éligible à
aucun autre régime.